> expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

sobota, 28 stycznia 2017

Poszukiwacze zaginionych znaczeń

Poszukiwacze zaginionych znaczeń. Perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną (red. Kaja Łuczyńska, red. Marta Stańczyk, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)

W książce oddanej w Państwa ręce pochyliliśmy się nad filmami odrzuconymi, niechcianymi i zbędnymi, które wystarczyło poddać recyklingowi, by odkryć istne wysypisko znaczeń. Recykling ten nie równał się jednak prostemu zatarciu granic między kulturą niską a wysoką – interesowała nas przede wszystkim sama dynamika procesów inkluzji i ekskluzji, pozornie niewinna, a w rzeczywistości polityczna, ustalająca kanony oraz kształtująca wyobrażenia widzów nie tylko o kinie, lecz także rzeczywistości. Przeciwstawiając się akademickim resentymentom za kanonem, uprawiamy semiotykę śmieci, w ramach której hegemonię estetyki zastąpiliśmy krytycyzmem innego rodzaju, opierającym się na diagnozie zjawisk społecznych, politycznych czy kulturowych. Dlatego też w niniejszej publikacji Alain Resnais sąsiaduje z Lloydem Kaufmanem, niszowe kino meksykańskie z filmami studia The Asylum, zaś ostrze krytyki skupia się na Hollywood, a nie na Bollywood.

W listopadzie 2016 nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się książka Poszukiwacze zaginionych znaczeń. Wśród 16 tekstów podzielonych na trzy kategorie (Wytwórca: Remake, Widz: Odbiór, Krytyk: Ideologia) znalazł się również mój artykuł o współczesnych remake'ach klasycznych slasherów. Przyglądam się oryginałom i pochylam nad nowymi wersjami Teksańskiej masakry piłą mechaniczną, Halloween, Piątku 13-ego oraz Koszmaru z ulicy Wiązów. Serdecznie zachęcam do lektury całej publikacji.



Spis treści:

Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk — Wstęp, czyli jak przestaliśmy się martwić i pokochaliśmy „śmieci” 9

PODZIĘKOWANIA 11

(Wy)twórca: remake

Jan Sławiński — Psychopaci lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w pierwszej dekadzie XXI wieku 17
Mateusz Katner — Między quality tv a telenowelą. O kolumbijskiej wersji Breaking Bad 29
Kamila Kowalczyk — Baśń współczesna – baśń zepsuta? O filmowych adaptacjach baśni na przykładzie mockbusterów wytwórni The Asylum 41
Jakub Izdebski — Prześmiewczy romans wytwórni Troma z kinem superbohaterskim 55

Widz: odbiór

Grzegorz Fortuna jr — King Bruce Lee karate mistrz. Recepcja filmów sztuk walki w PRL-u 71
Alicja Mazurkiewicz — Demaskując superbohaterów 83
Kamil Kalbarczyk — Zabłąkany podróżnik w czasie. Kocham cię, kocham cię Alaina Resnais 95
Bolesław Racięski — Demony postępu. Alucarda, córa ciemności Juana Lópeza Moctezumy 109
Blanka Katarzyna Dżugaj — Masala movie – kicz czy oblicze klasyki? O międzykulturowej percepcji indyjskiej kinematografii komercyjnej 121
Barbara Szczekała — Upadek rodu Lubiczów. Klan jako antysaga polskiej rodziny 133

Krytyk: ideologia

Marta Stańczyk — Siostrzeństwo, girl power i kluby pierwszych żon – feminist revenge comedy 149
Mateusz Góra — Herosi z plastiku. Amerykańskie komedie gejowskie ostatnich piętnastu lat 161
Kamila Kołacz — Gra bicepsów Arnolda Schwarzeneggera i Sylvestra Stallone’a. Sposoby eksploatacji męskiego ciała w filmach z udziałem gwiazd kina akcji lat osiemdziesiątych XX wieku 173
Kaja Łuczyńska — Nieproszona miłość i nierozsądna nienawiść – wizerunki Rosjan w amerykańskim kinie lat czterdziestych 187
Joanna Łuniewicz, Mateusz Ciołkowski — Rewolucja bez klasy 197
Fryderyk Kwiatkowski — Templariusze są wśród nas? Ezoteryczne obrazy historii w kinie popularnym 207

Bibliografia 217
Indeks nazwisk 229
Indeks filmów i seriali 239
noty biograficzne 247

Brak komentarzy: